lördag 15 november 2014

vit kladdkaka och idolmys

Igår testade jag något nytt. Vit kladdkaka
På kvällen kom Josse, Sofie och Iréne hit för att kolla på Idol, dricka glögg, spela Pidro och äta lite gott så då bestämde jag mig för att bjuda på vit(choklad) kladdkaka fredagen till ära. God blev den också. Här är receptet ifall någon vill testa.

Du behöver: 
2 ägg
2 dl socker
100 g smör
100-150 g vitchoklad
Skalet och saften av en lime
2,5 dl vetemjöl

Gör såhär: 
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en form med löstagbara kanter. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält smöret tillsammans med chokladen i en kastrull. Häll det sedan i ägg- och sockersmeten. Riv skalet av en lime och pressa ut saften ur limen. Blanda ner i smeten. Sätt sedan i mjölet och blanda till en slät smet. Häll sen smeten i formen och in i ugnen ca 10-15 minuter beroende på hur kladdig du vill ha kakan. Servera kakan med t.ex. bär, vispgrädde, glass...
Jag satte hallon på kakan, vilket passade helt bra eftersom själva kakan var ganska söt :)



Idag, lördag, har jag hängt med Josse och Iréne. Blev en loppisrunda och därefter lunch på Sweet Vasa. En lugn och skön lördag hittills alltså. Kvällen kommer också bli lugn. Ska antagligen bara vara hemma ikväll, se på film och förstås äta lite gott :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar