måndag 20 oktober 2014

härligt höstlov

Har haft en lugnt höstlov, men så härligt. Var riktigt skönt att vara hemma i Ekenäs en hel vecka, även om jag trivs superbra i Vasa. Roligt att vara i Ekenäs men också roligt att komma tillbaka till Vasa.
Under höstlovet (förutom det jag skrev i ett tidigare inlägg) hann jag också jobba en dag (13 h), träffa saknade Vickan som jag inte sett sen sommaren och hänga i Helsingfors en hel dag med Emilia och sen kolla kvalmatchen :)



Hade lång skoldag idag, vilket inte alls var lätt eftersom jag sovit till 12 nästan alla dagar under höstlovet och nu plötsligt skulle jag upp 7.30... 

Kokade just precis ihop en sockerfri bärkräm här hemma, som får bli dagens kvällsmål tillsammans med naturell kvarg. 

Här är receptet
Du behöver:
5 dl (frysta) bär (jag tog 1 dl blåbär, 2 dl hallon och 2 dl jordgubbar)
3 msk potatismjöl
4 dl vatten
honung

Gör såhär:
Sätt bären och 3 dl vatten i en kastrull. Koka upp det. Blanda 1 dl vatten med 3 msk potatismjöl och häll det sen i kastrullen. Låt koka i ca 3 minuter. Tillsätt sedan honung (mängd enligt smak). 
Klart!
Blir ju inte lika sött som när man sätter socker i. Men gott i varje fall och ett hälsosammare val. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar