fredag 23 januari 2015

hur jag har utvecklats som person

Tycker att min blogg bara blir tråkigare och tråkigare hela tiden, så nu tänkte jag börja med en ny grej. En gång i veckan (eller så ofta som möjligt) ska jag ta upp något lite annorlunda ämne här på bloggen.. Någon gång kanske jag ger något tips till er läsare eller så kanske jag berättar något personligt. Eller sen något helt annat :)
Tänkte att det här kanske skulle vara en rolig grej, både för mig och er - så att ni inte blir så uttråkade när ni bara får läsa om hur mina dagar ser ut :)

I det här inlägget tänkte jag berätta om hur jag har förändrats/utvecklats som person sen jag flyttade till Vasa. 
Att flytta till Vasa har nog varit det bästa valet hittills i mitt liv. Att första gången man flyttar hemifrån flytta så långt bort som jag gjorde var kanske inte så smart, men bra har det ju gått. 
På något sätt tror jag att det är nu, när man bor ensam, som man lär sig mest om sig själv och blir vuxnare och klokare. 
Hemma i Ekenäs har jag ju fått allting serverat. Mamma har lagat mat, skött räkningar o.s.v. (städat har jag nog gjort själv), men nu plötsligt skulle man börja göra allt det där själv. 
Så sen jag flyttade till Vasa har jag lärt mig sköta ett hem på riktigt, eftersom jag har varit tvungen att lära mig det. Jag kan ärligt säga att det har varit roligt att sköta ett eget hem och få känna sig självständig. Visst har jag ju nog också varit det till en del i Ekenäs, men inte alls i samma utsträckning som här i Vasa när jag bor ensam. 

En annan sak som jag har tänkt på är att jag har blivit mycket socialare sen jag flyttade hit. Här sitter man inte med telefonen i handen när man umgås - utan man umgås på riktigt. Pratar och diskuterar- utan telefon. Jag tycker det är så skönt. Jag har ärligt talat väntat på att bli mindre telefonberoende men det har varit svårt i Ekenäs där man faktiskt inte är lika social. Men då menar jag ju inte alla, men många. Det är en sak jag gillar med Österbotten och Vasa, just att man är så mycket socialare. Blev riktigt glad när Jenny på måndagen frågade om jag kunde berätta om resan, för hon ville hellre höra det direkt från mej än att läsa det på min blogg, vilket är riktigt klokt tänkt :)

Dessutom har jag blivit mycket självsäkrare här. Man får ofta höra komplimanger här, och det gör väl att man själv börjar inse att man är bra som man är - och det leder ju förstås till att man blir självsäkrare och börjar tro mer på sig själv. 

Egentid har också blivit viktig för mig. Att få ha någon kväll i veckan som man ligger hemma på soffan och gör ingenting behöver jag verkligen. Skulle inte fungera för mig att hela tiden ha massa program eftersom jag så lätt blir stressad och det i sin tur påverkar min mage. 

Det sista jag vill ta upp är att jag också blivit mer sparsam eftersom jag nu sköter min ekonomi helt på egen hand, betalar räkningar, köper min egen mat, betalar hyra o.s.v. Jag köper det mesta på rea och funderar verkligen 2 gånger före jag köper någonting. Så inte så mycket onödiga saker köper jag mera.
Jag är glad över att jag blivit så ekonomisk och sparsam för man märker ju nog hur mycket mer pengar det går åt när man bor ensam än när man bor hemma med mamma :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar